מעוניין לדעת יותר

האם יש טיפול חליפי? מה היתרונות של מה שמציעים לי? מה הסכנות? למעונינים בתשובות לשאלות אלה אתרי המידע הכלליים אינם מספיקים. מטרתנו כאן  לפתוח לכם פתח ולאפשר חיפוש מידע בספרות הרפואית בשאלות קליניות ספציפיות. המידע הרפואי נמצא היום ברשת ובעזרת הדרכה יכול כל אחד להגיע אליו אם רק יקדיש את הזמן הנדרש לכך. בטרם תצללו אל פרטי הפרטים רצוי לפנות קודם לאתרי המידע הכלליים. בדף המידע הכללי תמצאו הפניות לאתרים המכילים מידע כללי על המחלה בה אתם מתענינים. 
קצב הצטברות המידע והחידושים בהמטולוגיה אינם מאפשרים לרופא בודד לתחזק אתר שיהיה מעודכן באופן מלא וברמה מספקת. אי לכך סייען זה מספק כלים לחיפוש עצמי אותו תצטרכו לעשות בעצמכם.כאן תמצאו הכוונה כיצד לחפש מידע באתרים מדעיים. נציג בפניכם מספר אתרים מקצועיים ונספק הדרכה כיצד לחפש בהם כך שתוכלו להגיע למאמרים הכי עדכניים, לחפש ניסויים קלינים בעולם, למצוא מידע מדעי על רפואה משלימה ועוד.
מידע מקצועי עדכני נכתב באנגלית ועל כן כל מושגי החיפוש וההפניות מדף זה גם הם באנגלית בלבד.

הערות, הוספות והצעות יתקבלו בברכה בבלוג לחולים ומשפחותיהם


אתרים רפואיים מקצועיים שכדאי להכיר:


PUBMED:

מאגר מידע חופשי גדול המנוהל על ידי הספריה הלאומית האמריקאית (NLM).  המאגר כולל כ 22 מליון ציטוטי מאמרים מתוך כ 5200 כתבי עת  מדעיים העוברים תהליך "בקרת עמיתים" . המאגר מאפשר חיפוש פשוט וחיפוש מתקדם ומאפשר גישה פשוטה לקריאת תקציר הממצאים (Abstract) של כל מאמר ומאמר. לחלק מהמאמרים יש אפשרות גישה חינם  גם לטקסט המלא 
טיפים לחיפוש מתקדם:
·        מערכת החיפוש המתקדם (advanced search) מתאימה לחיפוש מאמר ספציפי ולא לחיפוש לצורך לימוד נושא רחב.
·         שימוש במאגר דורש מיומנות אותה ניתן לרכוש באמצעות כניסה לאזור ההדרכות (tutorials )
·         רצוי לבצע שאילתה ראשונית  באמצעות שימוש  בתיבת החיפוש בדף הראשי ואז לסנן התוצאות את התוצאות  על ידי שימוש בפילטרים המופיעים בצד שמאל של החלון.
·         הפילטרים המומלצים ביותר לצורך סינון מאמרים הם העוסקים בבני אדם (יש הרבה מאמרים בניסויי מבחנות וחיות שאינם רלוונטיים לגבי שאלה קלינית מעשית) וכן סינון לפי קטגוריות כתבי עת (מופיע תחת "פילטרים נוספים").
·         כאשר נפתח חלון הסינון לסוגי עיתונים הצעתי היא לבחור ב-core clinical Journals כך תקבלו ציטוטי מאמרים שזכו להתפרסם בכתבי עת  נבחרים בלבד.
·         כאשר קיבלתם ציטוט מאמר שכותרתו מעניינת אתכם, בלחיצה על שמו תקבלו את תקציר המאמר (Abstract) ובראש החלון מימין מופיע אייקון לאתר המו"ל  שדרכו ניתן להגיע לתוכן המלא של המאמר (חופשי או בתשלום).

Google scholar

זהו אינו מאגר מידע אלא מנוע חיפוש ספציפי למאמרים של גוגל. בכניסתכם לאתר זה אתם מקבלים חלונית דומה מאד לחלונית החיפוש הרגילה בגוגל. מנוע חיפוש זה סורק גם מאמרים וגם רישומי פטנטים. לרוב רישומי הפטנטים מפנית לאתרים שלא יקדמו אתכם בחיפוש מידע רפואי ועצתי היא לבטל את הסימן המכליל פטנטים בחיפוש. בניגוד ל-PUBMED המסדר את תשובותיו בסדר כרונולוגי של הופעת המאמרים, גוגל מסדרת אותם על פי הרלוונטיות שלהם לצורה בה ניסחתם את השאילתא. כלומר לצורת ניסוח השאלה השפעה דרמטית על תוצאות החיפוש. כדאי אם כן לנסות לחפש מספר פעמים תוך ניסוח שאילתות שונות במקצת. 
בנוסף לתוצאות החיפוש גוגל מציינת בתחתית כל רשומה מספר קישורים שכדאי להציץ בהם. הקישור הראשון משמאל הינו מספר הפעמים שמאמר זה צוטט באינטרנט (לאו דווקא בספרות מדעית). כלל האצבע יהיה כי ככל שמאמר מכיל מידע חשוב יותר סביר להניח כי הוא צוטט מספר רב יותר של פעמים.

UpToDate

אתר זה מנוהל ע"י חברה פרטית למטרות רווח. חברה זו שבסיסה בארה"ב עוסקת בחינוך רופאים וסטודנטים לרפואה ומספקת מאמרי סקירה מצויינים בנושאים קליניים שונים המסודרים על פי נושאים, הנכתבים ע"י טובי המומחים בתחום (שם הכותב מצוין בראש של מאמר) ומתעדכנים באופן קבוע. רוב הפקולטות לרפואה והמוסדות הרפואיים הגדולים בארץ נעזרים בשרותי החברה הזאת. למטופלים ומשפחותיהם ניתן לרכוש מנוי לשבוע ימים או חודש במחיר של 20-45 דולר ובזמן זה תוכלו להוריד למחשבכם מאמרים בנושאים הרלוונטיים לכם גם אם תגיעו לקרוא אותם רק בעתיד.

ClinicalTrials.gov

ברצונכם לדעת האם באיזשהוא מקום בעולם קיים טיפול מחקרי זמין היכול לעזור לכם? זהו מאגר כל המחקרים הקליניים המתקיימים כעת בעולם. על פי החוק האמריקאי ועל פי הנוהג המחייב בספרות המדעית, מחקר לא יוכל להתפרסם אם לא נרשם באתר זה עוד לפני שהתחיל בפועל. 



איזה תרופות נכללות בסל הבריאות?

האם תרופה ספציפית כלולה בסל הבריאות? מה בדיוק המסגרת ולאיזה חולים התרופה אושרה בסל? המידע נמצא באתר משרד הבריאות. התרופות מסודרות לפי שמם באנגלית.